Kaip padidinti hemoglobiną?

Updated: Nov 22

Hemoglobinas - tai svarbi kraujo sudėtinė dalis, tačiau, kai jo kiekis krenta žemiau normos, gali būti diagnozuojama anemija (mažakraujystė). Norint padidinti hemoglobiną reikės peržiūrėti mitybą, o kai kuriais atvejais vartoti geležies turinčius papildus.

Hemoglobinas - tai raudonųjų kraujo kūnelių (eritrocitų) sudedamoji dalis ir geležies turintis baltymas. Pagrindinė funkcija: iš plaučių pernešti deguonį audiniams, o iš audinių surinkti anglies dioksidą. Hemoglobinas palaiko rūgščių ir šarmų pusiausvyrą, kuri vaidina svarbų vaidmenį žmogaus gyvenime.


Krentant hemoglobinui, sumažėja kraujo geba pernešti deguonį, todėl prasideda deguonies badas - organams ir audiniams trūksta deguonies. Gali pasireikšti: bendras silpnumas, galvos svaigimas, dusulys, širdies plakimas, fizinio krūvio netoleravimas, kankina mieguistumas bei žemas darbingumas.

Vienintelis patikimas būdas sužinoti savo hemoglobiną - atlikti bendrą kraujo tyrimą.

Žemas hemoglobinas dažniausiai signalizuoja apie geležies trūkumą: sausa, šiurkšti, vaško atspalvio oda, šiurkštūs ir slenkantys plaukai, lūžinėjantys ar deformuoti nagai, raumenų silpnumas, pakitęs skonis, sumažėjęs atsparumas infekcijoms.

Kad geležies atsargos jau išnaudotos, parodo Feritino tyrimas. Tai efektyviausias ir ekonomiškiausias geležies trūkumo diagnozavimo metodas, nes feritino kiekis sumažėja jau pirmame geležies trūkumo etape ir parodo žemą geležies kiekį prieš prasidedant geležies stokos anemijai.

Feritino koncentracija kraujo serume - organizmo geležies atsargų matas.

Feritino koncentracija kraujo serume mažesnė nei 30 mcg/l, parodo geležies trūkumą, o mažesnė nei 10 mcg/l – geležies stokos anemiją.


Geležies trūkumas gali išsivystyti:


Nepakankamai gaunant geležies su maistu: badaujant, laikantis labai mažo kaloringumo ir nesubalansuotų dietų; vegetarams ir veganams, kai maiste trūksta heminės geležies (mėsos, paukštienos, žuvies).


Kai sutrikęs geležies įsisavinimas žarnyne (celiakija, kolitas, enteritas...); po skrandžio ir žarnyno operacijų...


Kai padidėjęs geležies poreikis: nėštumo ir žindymo metu; vaikams ir paaugliams; aktyviai sportuojantiems; donorams; vyresniame amžiuje esant mitybos nepkankamumui.


Netenkant geležies: moterims, kurių gausios ar/ir dažnos mėnesinės; ūmūs ir lėtiniai kraujavimai iš žarnyno (skrandžio ir dvylikapirštės žarnos opų, polipų, hemoroidinių mazgų, navikų...); sergant lėtinėmis ligoms (tuberkuliozė, vėžys...).

Jei diagnozuojamas geležies trūkumas, būtina gydytojo konsultacija, kad būtų nustatytos ir pašalintos geležies trūkumo priežastys.

Geriausias būdas užkirsti kelią geležies trūkumui ir jo komplikacijoms - tai visavertė mityba. Rekomenduojamas geležies kiekis profilaktinis paros kiekis yra 15 mg moterims ir 10 mg vyrams. Į organizmą su maistu patenka apie 10 - 20 mg geležies, o pasisavinama tik 10 proc. - 1 mg.


Siekiant padidinti hemoglobiną - reikia pašalinti geležies trūkumą ir sukaupti geležies atsargas. Geležies pasisavinimas - tai sudėtingas procesas, todėl didžiausią dėmesį reikia kreipti ne į bendrą suvartojamos geležies kiekį, o į tai, kokios formos geležis yra maisto produktuose. Maiste esanti geležis yra dviejų formų:

Heminė geležis (raudona mėsa, paukštiena, žuvis), pasisavinama organizme apie 20 - 30 proc.

Heminės geležies pasisavinimas nepriklauso nuo maisto sudėties, skrandžio sulčių rūgštingumo ir jų fermentų aktyvumo bei šį procesą slopinančių veiksnių.

Neheminė geležis (vaisiuose, daržovėse, ankštiniuose, pieno ir grūdiniuose produktuose) blogai pasisavinama organizme - mažiau nei 2 - 5 proc.

Neheminei geležiai reikalinga rūgštinė terpė, kuri padidina geležies tirpumą ir gerina jos įsisavinimą. Žemas skrandžio rūgštingumas ar vaistai, mažinantys skrandžio rūgštingumą, blogina neheminės geležies absorbciją. Neheminės geležies pasisavinimas priklauso nuo maisto racione esančių slopinančių ar skatinančių geležies įsiurbimą veiksnių.


Medžiagos neigiamai veikiančios geležies įsiurbimą:

  • taninai: arbata, kava, kakava, raudonas vynas;

  • fitinai: grūdai, ankštiniai (soja), riešutai, sėklos;

  • oksalatai: špinatai, sojų produktai, rabarbarai;

  • kalcis (papildai) ir daug kalcio turintys produktai (pieno produktai);

Medžiagos teigiamai veikiančios geležies įsiurbimą:

  • Heminės geležies turintys produktai (mėsa, paukštiena, žuvis, jūros gėrybės).

  • Vaisiai (pvz., citrusiniai...), vaisių sultys, vitaminas C.

Geležies įsisavinimą: gerina vitaminas C, o mažina – skaidulos. Maistas, kuriame daug skaidulų, turi daug fitinų ir oksalatų.

Kaip maitintis, norint padidinti hemoglobiną:




Kasdien reikėtų suvalgyti gyvūninių baltymų. Rinktis liesą jautieną, veršieną, kalakutieną ar vištieną, kepenėles, liežuvį. Mėsoje yra ne tik heminės geležies, bet ir baltymų, kurie reikalingi reikalingi hemoglobino ir raudonųjų kraujo kūnelių sintezei.