• Roberta Mišeikienė

Ar galima valgyti koldūnus metant svorį?

Koldūnai – tai skanu ir sotu! Tačiau metant svorį ar norint sveikai maitintis, jie dažniausiai išbraukiami iš mitybos raciono, nes manoma, kad tai labai nesveikas patiekalas. O gal visiškai be reikalo...

Metant svorį labai svarbu atsižvelgti į suvartojamų kalorijų kiekį, o kalorijų kiekis 100 g koldūnų gali svyruoti nuo 120 kcal iki 320 kcal. Dar labiau kaloringumą padidina riebūs padažai. Todėl, jei koldūnų kaloringumas didelis ir sudaro pusę dienos kalorijų normos, svoris nekris ir sveikata negerės.


Koldūnų kaloringumas priklauso:

  • nuo koldūnų įdaro;

  • nuo padažo su kuriuo valgomi koldūnai;

  • nuo paruošimo būdo: ar koldūnai virti, ar skrudinti aliejuje, o gal virti ir apkepti;

Kaip jau supratai, tik kontroliuodamas koldūnų sudėtį, padažus ir gamybos būdą, kontroliuosi suvartojamas kalorijas, savo svorį bei sveikatą. Jei mėgsti koldūnus ir nenori jų atsisakyti, laikykis pagrindinės taisyklės: koldūnus pasidaryk pats!


Kaip pasigaminti sveikus koldūnus?


Koldūnai gaminami iš tešlos ir įdaro, o patiekiami su padažu. Tešla - sudėtiniai angliavandeniai, kurie suteikia energijos. Įdaras - baltymai, organizmo statybinė medžiaga, o padažas - riebalai, reikalingi normaliam organizmo funkcionavimui. Atsimink, kad šių maistinių medžiagų derinys suteikia sotumo ilgam laikui.


Tešla turėtų sudaryti 40 - 50 proc. koldūno svorio.

Vadinasi, kuo ploniau kočiosi, tuo mažiau miltų suvalgysi. Tešlai gaminti dažniausiai naudojami trys pagrindiniai ingredientai: miltai, kiaušinis, vanduo. Dėl elastingumo į tešlą galima įpilti šaukštą aliejaus, o dėl skonio įdėti druskos. Įprastai naudojami aukščiausios rūšies kvietiniai miltai. Tešlą galima pasidaryti ir iš viso grūdo kvietinių miltų, tačiau tokia tešla nebus elastinga ir, greičiausiai, nepavyks plonai iškočioti, o skonis gali skirtis nuo įprastų koldūnų.


Įdaras turėtų sudaryti 50 - 60 proc. koldūno svorio.

Sveikų ir skanių koldūnų įdarui pagaminti turi būti naudojama aukštos maistinės vertės ir kokybės liesa mėsa: vištiena, kalakutiena, kiauliena, jautiena, veršiena. Skaniausias koldūnų įdaras, kai sumaišoma kelių rūšių mėsa: vištos ar kalakuto krūtinėlė su kiaulės nugarine; kiaulienos ir jautienos išpjovos ir t.t., nes skonių fantazijai ribų nėra. Jei tikslas - pagaminti mažesnio kaloringumo koldūnus, nupjaustyk matomus riebalus.


Jei patingėsi sumalti mėsą pats, o naudosi pirktinį faršą, tai sugadinsi visą patiekalą. Nė joks pirktinis faršas neatstoja, namuose pagaminto faršo skonio!


Jei nori, kad koldūnai būtų sultingi, nepagailėk svogūnų. Svogūnus supjaustyk smulkiais kubeliais. Keptuvėje vidutiniškai įkaitink šaukštelį aliejaus ir apkepk svogūnus iki geltonos spalvos. Svogūnus sumaišyk su malta mėsa. Naudok natūralius prieskonius ir mėgiamus žalumynus. Skaniau – švieži žalumynai. Ypač tinka krapai ir petražolės. Jie suteiks puikų skonį koldūnams.


Padažas.

Koldūnus įprasta valgyti su padažu. Tačiau jei tikslas numesti svorį ir sveikai maitintis, tai vietoj riebių padažų rinkis graikišką jogurtą ar grietinės šaukštelį. Maišyk su žalumynais.


Naminių koldūnų receptas:

Tešlai

  • Miltai (kvietiniai a.r.) - 380 g ir dar šiek tiek kočiojimui;

  • Vanduo - 130 g;

  • Kiaušinis L dydžio – 1 vnt.;

  • Alyvuogių aliejus 1 valg. š.;

  • Druska pagal skonį.

Įdarui:

  • Mėsa liesa (apie 450 g);

  • Svogūnas didelis;

  • Alyvuogių aliejus 1 valg. š.;

  • Kiaušinis nebūtinai;

  • druska, prieskoniai, žalumynai.

Gaminimo eiga:

  • Suplak kiaušinį, supilk vandenį, druską, aliejų ir sumaišyk. Supilk miltus ir vėl sumaišyk. Padaryk iš tešlos rutulį.

  • Šaltu vandeniu sudrėkink marlę (ar drobinį rankšluostį) ir uždenk tešlą. Į šaldytuvą įdėti nereikia. Po 20 - 30 minučių galėsi kočioti tešlą ir formuoti koldūnus.

  • Kol tešla ilsisi, sumalk mėsą. Keptuvėje vidutiniškai įkaitink aliejų ir apkepk smulkiai supjaustytą svogūną. Svogūnus sumaišyk su mėsa, pasūdyk. Faršą pagardink prieskoniais ir žolelėmis.

  • O dabar pasimėgauk koldūnų lipdymo procesu! Koldūnai gali būti visokiausių formų, todėl išsirink savo naminių koldūnų formą.

  • Koldūnus sudėk į verdantį pasūdytą vandenį ir virk 5 – 7 minutes. Laiką pradėk skaičiuoti nuo to momento, kai koldūnai iškils į paviršių. Virimo laikas priklauso nuo koldūnų dydžio: kuo didesni, tuo ilgiau virs. Nepervirk!

  • Valgyk su graikišku jogurtu ar grietinės šaukšteliu.

Skanaus!


Koldūnus geriausia valgyti pietums.


p.s. Dažnai užduoda klausimą: "O tai su spirgučiais negalima valgyti koldūnų?". Galima, kai žmogaus svoris optimalus. Jei žmogus su antsvoriu ar nutukęs, geriau spirgučių ar kitų riebių padažų atsisakyti. Kai pasieksi optimalų svorį ir išmoksi jį išlaikyti, pasimėgauk naminiais koldūnais su spirgučiais.

#pietus #koldunai #mestisvori #naminiaikoldunai #sveikikoldunai

329 views0 comments

Recent Posts

See All

KONTAKTAI

 +370 655 07454

  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon
  • White YouTube Icon
  • White Pinterest Icon

© 2019 UAB Sveikatinimo Akademija. Visos teisės saugomos