Ar galima valgyti duoną metant svorį?

Updated: Nov 13

Neretai, metantys svorį, mano, kad duoną valgyti nesveika: tai angliavandeniai, daug kalorijų, gliutenas, mielės, miltai, cukrus, druska, konservantai...”. Nors nuo senų laikų duona buvo pagrindinis lietuvių (ir ne tik lietuvių) maistas, valgomas nuo kūdikystės iki žilos senatvės. Nuo seno žmonės sakydavo: "Nėra duonos, nėra ir sveikatos".

Pagrindinė priežastis, dėl kurios reikia atsisakyti duonos - tai celiakija, alergija gliutenui ar gliuteno netoleravimas. Tačiau, jei neturite minėtų ar panašių problemų, galite valgyti duoną ir metant svorį. Svarbiausia, neužmirškite, kad pagrindinė svorio mažinimo taisyklė - kalorijų deficitas. Jei suvalgysite per daug maisto, tame tarpe ir duonos, svoris nekris.


Daugelį amžių duona buvo valgoma kasdien ir tikima jos teikiama nauda organizmui. Tačiau nėra vienintelio atsakymo į klausimą, kokia yra sveikiausia duona... Viską lemia individualios konkretaus žmogaus organizmo savybės. Pavyzdžiui, jei nuo rupios rūgščios ruginės duonos kyla rūgštis, tai jos valgyti nereikėtų, nors kokia sveika ji bebūtų...

Kokybiška duona – tai ne tik sveika, bet ir skanu, ir sotu.

Duona:

- tai sudėtinių angliavandenių ir energijos šaltinis;

- skaidulų (ląstelienos) šaltinis;

- tai atsparaus krakmolo šaltinis (skaitykite daugiau apie atsparų krakmolą)

- duonoje yra organizmui vertingų mineralų ir B grupės vitaminų;

- augalinių baltymų šaltinis;

- nereikia gaminti tik išsirinkti;


Duona suteikia sotumo, o sotumas - labai svarbu metant svorį. Sumuštinis su baltymais (kiaušiniu, sūriu, žuvimi ar mėsa) ir įvairiomis daržovėmis suteiks sotumo ilgam ir sumažins norą užkandžiauti. Be to, sumuštinis tinka ir pusryčiams, ir pietums ir net vakarienei. Tačiau, siekiant angliavandenių įvairumo, sumuštinį su duona valgykite vieną kartą per dieną. O laiką pasirinkite patys.

Kodėl nereikėtų valgyti duonos tris kartus per dieną:


Pirma. Jei tris kartus per dieną valgote duoną, tai negaunate kitos rūšies angliavandenių. Reikėtų valgyti kuo įvairesnį maistą, kad aprūpinti organizmą, kuo įvairesnėmis medžiagomis. Įvairumas - tai vienas iš sveikos mitybos principų.


Antra. Kadangi duonoje yra gliuteno, didėja gliuteno netoleravimo rizika.

Netoleravimas gali pasireikšti nuolat vartojant tą patį maisto produktą dideliais kiekiais.

Kaip atsistatyti? 2-3 savaites laikytis mitybos "Be gliuteno". Per šį laiką varginantys simptomai turėtų sušvelnėti, nors kai kuriems žmonėms gali prireikti daugiau laiko, net keletą metų, kad organizmas išsivalytų nuo gliuteno ir atsistatytų žarnynas. Žarnynui visiškai atsistačius, organizmas vėl tinkamai pasisavina maisto medžiagas.


Jei, maitinantis "Be gliuteno", Jūsų savijauta pagerėjo, greičiausiai netoleruojate gliuteno, todėl mitybos be gliuteno gali tekti laikytis nuolat.


Jei pačiam sunku susidaryti mitybos planą be gliuteno, išbandykite:

Mitybos planą: "Be gliuteno" arba "Detox".

Kiekvienas renkamės duoną pagal savo skonį. Vieniems patinka švelnaus ne rūgštaus skonio minkšta duona. Kitiems – tik su sėklomis. Tretiems – tik ruginė juoda duona ir t.t.


Metant svorį duoną išsirinkti paprasta, tik reikia atidžiau skaityti etiketes:


1. Pirmenybė teikite viso grūdo arba iš dalies viso grūdo duonai. Ruginė ar kvietinė (gal ir kitokių grūdų), su sėklomis ar be sėklų, tamsi ar šviesi - tai tik skonio reikalas.


2. Rinkitės duoną, kurioje druskos kiekis 100 g/duonos nesiekia 1 g, dar geriau iki 0,5 g, o pridėtinio cukraus kiekis 100 g/duonos iki 5 g.



Ženklu "Rakto skylutė" - žymimi sveikatai palankesni maisto produktai.


Jei duona atitinka „Rakto skylutė“ keliamus reikalavimus, joje bus mažiau cukraus, druskos ir sočiųjų riebalų. „Rakto skylutė parodo, kad duonoje yra ne daugiau nei 5 g/100 g cukraus, ne daugiau nei 1 g/100 g druskos, ne mažiau nei 5 g/100 g skaidulinių medžiagų ir ne daugiau nei 7 g/100 g riebalų.



3. Neraikyta duona ilgiau išlaiko savo šviežumą, natūralų kietumą ir drėgmę.


4. Geroje duonoje turi būti tik natūralūs ingredientai: miltai, vanduo, mielės ar raugas, sėklos ar pan. Atkreipkite dėmesį į konservantus, skonio stipriklius, gerintojus, puriklius ir t.t. Jų neturi būti geroje duonoje.