top of page

Angliavandenių svarba mityboje

Updated: Dec 28, 2022

Šiuo metu madinga teigti, kad žmonės storėja nuo angliavandenių. Daugelis "mitybos specialistų" siūlo ženkliai sumažinti angliavandenių vartojimą ir norintiems numesti svorio, ir norintiems sveikai maitintintis. Nuolat formuojama nuomonė, kad visi angliavandeniai ne tik tukina, bet ir sukelia įvairiausias ligas. 

Iš tiesų, vengti cukraus ir saldumynų ne tik madinga, bet ir naudinga. Tačiau, kai kurie „mitybos specialistai“, suplaka į vieną krūvą: pridėtinį cukrų, natūraliai produktuose esantį cukrų ir sudėtinius angliavandenius. Ryžiai, makaronai, miltai, bulvės, duona, košės ir t.t. – dažnai demonizuojami ir raginama jų atsisakyti.

Neužmirškite senos taisyklės - svoris auga nuo kalorijų pertekliaus, o kalorijas gauname ne iš oro, bet iš baltymų, riebalų ir angliavandenių.
  • angliavandeniai žmogaus organizme kaupiasi glikogeno pavidalu;

  • glikogeno sukaupiame apie 400 - 500 g;

  • glikogeno atsargos sandėliuojamos kepenyse 1/3 ir raumenyse 2/3;

  • tarp maitinimų glikogenas virsta į gliukozę, kuri sumažina cukraus svyravimus kraujyje;

  • jei negausime angliavandenių su maistu, glikogeno atsargos organizme bus sunaudotos per 12-14 valandų.

Kam reikalingi angliavandeniai:


1. Angliavandeniai reikalingi racionaliam baltymų panaudojimui organizme.


Kai angliavandenių gauname pakankamai, baltymai naudojami plastinei, struktūrinei, transportinei, imuninei, genetinei ir kt. gyvybiškai svarbioms funkcijoms. Sumažinus ar nutraukus angliavandenių vartojimą, labai nukenčia baltymų apykaita: jie pradedami naudoti ne pagal paskirtį ir tampa energijos šaltiniu.

Pagrindinis energijos šaltinis žmogaus organizme – angliavandeniai, o ne baltymai!

2. Trūkstant gliukozės, blogėja nuotaika, krenta darbingumas.


Esant nuolatiniam angliavandenių trūkumui, glikogeno atsargos kepenyse sunaudojamos organizmo reikmėms. Audiniai ir organai pradeda naudoti energijos gamybai ne tik baltymus, bet ir riebalus. Skylant dideliam kiekiui riebalų, gaminasi daug ketoninių kūnų, kurie gali kauptis organizme.


Vykstant riebalų oksidacijai ir ketoninių kūnų gamybai, organizmas užsirūgština (acidozė), smegenims pradeda trūkti gliukozės: blogėja nuotaika, krenta darbingumas. Kepenyse gali kauptis riebalai, jos apriebėja, sutrinka funkcija.


3. Angliavandenių trūkumas, lėtina skydliaukės veiklą.


T3 yra svarbiausias aktyvus skydliaukės hormonas, daug aktyvesnis už T4. T4 yra gaminamas skydliaukėje ir verčiamas į aktyvų T3, kuris stimuliuoja gliukozės pernašą į ląsteles ir panaudojimą energijos gamybai. Ilgalaikis angliavandenių ir insulino trūkumas, sukelia organizme stresą, ko pasekoje skydliaukė gamina pakankamą kiekį T4, bet jo vertimas į T3 slopinamas. Organizme sumažėja aktyvaus T3, ko pasekoje pasireiškia hipotirozės simptomai, nors skydliaukės hormonų tyrimai kraujyje gali būti normalūs.

Sulėtėjus skydliaukei, sulėtėja medžiagų apykaita ir atsiranda stiprus potraukis saldumynams.

Sumažinus angliavandenių kiekį, svoris mažės tol, kol bus pakankamai insulino ir skydliaukės hormonų. Kai šių hormonų sumažės, svoris kris labai lėtai arba visai nekris.


4. Jei sumažės insulino, padidės streso hormono - kortizolio.


Mūsų organizmas nuolat stengiasi išlaikyti pusiausvyrą (homeostazę): jei negauna angliavandenių, sumažina insulino išsiskyrimą, tačiau padidina streso hormono - kortizolio išsiskyrimą. Dominuojant streso hormonui kortizoliui, energijai gaminti naudojami organizmo baltymai ir riebalai.


Raumenys tampa pirmuoju kortizolio taikiniu, nes jie yra aminorūgščių šaltinis, kuris bus naudojamas energijos gamybai.


Kai sportininkai savo racione drąstiškai apriboja angliavandenius, labai nukenčia atsistatymas po treniruočių, mažėja raumenų masė, jėga ir ištvermė. Ženkliai sumažėja sportiniai rezultatai.

Angliavandeniai apsaugo raumenis nuo katabolizmo (irimo). 

Sužinok, kiek turi suvartoti kalorijų, kad kristų svoris: Kalorijų Skaičiuoklė

Dar neišleistas nei vienas FIZIOLOGIJOS ar BIOCHEMIJOS vadovėlis, kuriame būtų parašyta, kad angliavandeniai nėra pagrindinis energijos šaltinis!

Jei per visą dieną nesuradote laiko pavalgyti, tai vakare suvalgysite ir pietus, ir vakarienę. Gausite kalorijų "bombą", kuri greičiausiai pavirs "gelbėjimosi ratu" ant pilvo ir angliavandeniai - čia visiškai nekalti.


Išsirinkite ir užsisakykite mitybos planą www.emityba.lt


Recent Posts

See All
bottom of page