• Roberta Mišeikienė

Angliavandenių svarba mityboje

Updated: Feb 8

Šiuo metu madinga teigti, kad žmonės storėja nuo angliavandenių. Daugelis "mitybos specialistų" siūlo ženkliai sumažinti angliavandenių vartojimą ir norintiems numesti svorio, ir norintiems sveikai maitintintis. Įvairiuose straipsniuose formuojama nuomonė, kad visi angliavandeniai tukina ir sukelia įvairiausias ligas. 



Vengti cukraus ir saldumynų ne tik madinga, bet ir naudinga. Tačiau, kai kurie „mitybos specialistai“, pridėtinį cukrų, natūraliai produktuose esantį cukrų ir sudėtinius angliavandenius suplaka į vieną krūvą. Ryžiai, makaronai, bulvės, duona, košės ir t.t. – dažnai demonizuojami ir raginama jų atsisakyti. Užmirštama sena taisyklė - svoris auga nuo kalorijų pertekliaus, o kalorijas gauname ne iš oro, o iš baltymų, riebalų ir angliavandenių.


Angliavandeniai žmogaus organizme kaupiasi glikogeno pavidalu. Glikogeno sukaupiame apie 400 - 500 g. Glikogeno atsargos sandėliuojamos kepenyse 1/3 ir raumenyse 2/3. Tarp maitinimų glikogenas virsta į gliukozę, kuri sumažina cukraus svyravimus kraujyje. Jei negausime angliavandenių su maistu, glikogeno atsargos organizme bus sunaudotos per 12-14 valandų.


1. Angliavandeniai reikalingi racionaliam baltymų panaudojimui organizme.


Kai angliavandenių gauname pakankamai, baltymai naudojami plastinei, struktūrinei, transportinei, imuninei, genetinei ir kt. gyvybiškai svarbioms funkcijoms. Sumažinus ar nutraukus angliavandenių vartojimą, labai nukenčia baltymų apykaita: jie pradedami naudoti ne pagal paskirtį ir tampa energijos šaltiniu.

Pagrindinis energijos šaltinis žmogaus organizme – angliavandeniai, o ne baltymai!

2. Trūkstant gliukozės, blogėja nuotaika, krenta darbingumas.


Esant nuolatiniam angliavandenių trūkumui, glikogeno atsargos kepenyse sunaudojamos organizmo reikmėms. Audiniai ir organai pradeda naudoti energijos gamybai ne tik baltymus, bet ir riebalus. Skylant dideliam kiekiui riebalų, gaminasi daug ketoninių kūnų, kurie gali kauptis organizme.


Vykstant riebalų oksidacijai ir ketoninių kūnų gamybai, organizmas užsirūgština (acidozė), smegenims pradeda trūkti gliukozės. Kepenyse gali kauptis riebalai, jos apriebėja, sutrinka funkcija.



3. Angliavandenių trūkumas, lėtina skydliaukės veiklą.


T3 yra svarbiausias aktyvus skydliaukės hormonas, daug aktyvesnis už T4. T4 yra gaminamas skydliaukėje ir  verčiamas į aktyvų T3, kuris stimuliuoja gliukozės pernašą į ląsteles ir panaudojimą energijos gamybai. Ilgalaikis angliavandenių ir insulino trūkumas, sukelia organizme stresą, ko pasekoje skydliaukė gamina pakankamą kiekį T4, bet jo vertimas į T3 slopinamas. Organizme sumažėja aktyvaus T3 ir pasireiškia hipotireozės simptomų, nors skydliaukės hormonų tyrimai kraujyje gali būti normalūs.


Sumažinus angliavandenių kiekį, svoris mažės tol, kol bus pakankamai insulino ir skydliaukės hormonų. Kai šių hormonų sumažės, svoris kris labai lėtai arba visai nekris.

Sulėtėjus skydliaukei, sulėtėja medžiagų apykaita ir atsiranda stiprus potraukis saldumynams.

4. Jei sumažės insulinas, tada padidės streso hormonas - kortizolis.


Mūsų organizmas nuolat stengiasi išlaikyti pusiausvyrą (homeostazę): jei negauna angliavandenių, sumažina insulino išsiskyrimą, tačiau padidina streso hormono - kortizolio išsiskyrimą ir energijai pradeda naudoti organizmo baltymus ar riebalus.

Raumenys tampa pirmuoju kortizolio taikiniu, nes jie yra aminorūgščių šaltinis, kuris bus naudojamas energijos gamybai.


Kai sportininkai savo racione drąstiškai apriboja angliavandenius, labai nukenčia atsistatymas po treniruočių, mažėja raumenų masė, jėga ir ištvermė. Ženkliai sumažėja sportiniai rezultatai.

Angliavandeniai apsaugo raumenis nuo katabolizmo (irimo). 

Sužinok, kiek turi suvartoti kalorijų, kad kristų svoris: Kalorijų Skaičiuoklė



Dar neišleistas nei vienas FIZIOLOGIJOS ar BIOCHEMIJOS vadovėlis, kuriame būtų parašyta, kad angliavandeniai nėra pagrindinis energijos šaltinis!

Jei per visą dieną nesuradai laiko pavalgyti, tai vakare suvalgysi ir pietus, ir vakarienę. Gausi kalorijų "bombą", kuri keliaus į riebalus ir angliavandeniai - čia visiškai nekalti.

KONTAKTAI

 +370 655 07454

  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon
  • White YouTube Icon
  • White Pinterest Icon

© 2019 UAB Sveikatinimo Akademija. Visos teisės saugomos