Susisiekite su mumis: | +370 655 07454

Kokybė sporte

2015-09-15, 15:10 Autorius: Arvydas Mišeikis

Fitnesas – tai kūno formavimo „kalvė“, proporcingai išvystytas raumenynas. Kiti tarsi juokais fitneso sales vadina kūno grožio salonais. Taip juokaujant pasakoma daug tiesos, juk treniruotas ir raumeningas kūnas – gražu. Fitnesas – tai sporto šaka, kuri apima  raumenų vystymą, kūno formavimą, ištvermės bei apimčių didinimą atliekant fizinius pratimus.

Fitnesas – tai ne tik svarmenų kilnojimas.  Svarmenų kilnojimas – tai tik priemonė tikslui pasiekti. Norint išvystyti konkretų raumenį, reikia išmokti jį maksimaliai izoliuoti. Prisiminkime, atliekant sunkius pritūpimus su štanga ant pečių, nugaros raumenys pavargsta nė kiek ne mažiau negu kojų raumenys.

 Mūsų organizmas norėdamas apsisaugoti nuo traumos, įjungia maksimaliai daug raumenų grupių į darbą, net ir tas kurios atlieka tik pagalbinį vaidmenį. Tai centrinės nervų sistemos (CNS) dalies funkcija mobilizuoti kuo daugiau raumenų grupių darbui, kad įveiktų pasipriešinimą. Buities darbai ar sunkus fizinis darbas pvz. kroviko, statybininko ir pan. yra puiki raumenų apsauga nuo pervargimo.Tačiau fitneso atstovams ir kultūristams tai visiškai netinka, nes sportininkų tikslai kiti. Jiems svarbu maksimaliai izoliuoti nuo kitų raumenų grupių tą raumenį, kurį nori apkrauti.

Jei Jūs galite pakelti didelį svorį, tai dar nereiškia, kad atliekate pratimą taisyklingai. Pratimo atlikimo technika neturi nukentėti padidėjus keliamam svoriui. Jei darbinis svoris bus per didelis tam raumeniui kurį norite apkrauti, mūsų „kompiuteris“ kitaip tariant smegenys ir centrinė nervų sistema padarys viską, kad įjungtų kuo daugiau raumenų grupių į darbą. Centrinė nervų sistema pasirenka (ieško) tokią judesių valdymo strategiją, kuri leistų mažiausiai įdedant darbo ar mažiausiu jėgos momentu pasiekti tikslą (Skurvydas A., 2017).

Teisingas įvairių raumenų tonuso paskirstymas yra tam tikros kūno pozos užtikrinimo faktorius, kurį lemia smegenėlių pažievio centrų veikla. (Milašius K., 2016). Judesių valdymo strategija, kada siekiama kuo stabiliau, t.y. mažesniu nukrypimu (variacija), pasiekti tikslą (Todorov, 2004).  Todėl kultūristai turi išmokti jausti raumenį, kurį nori apkrauti atlikdami pratimą, o nesivaikyti svorių. Kai raumuo bus pasiruošęs kelti didesnį svorį, Jūs tikrai tai pajausite. Jei klausysite savo kūno, jis tikrai apie tai praneš. Neužmirškite, kad svorį reikia didinti palaipsniui, mažais žingsneliais. Jei padidinę keliamą svorį nebejaučiate raumens, nuimkite keletą kilogramų, kad pojūčiai atsistatytų.

Kaip išmokti pajausti raumenį atliekant pratimą? Jūs turite kelti lengvą svorį, susikoncentruoti į maksimaliai teisingą pratimo atlikimo techniką ir į pojūčius kuriuos „transliuoja“ raumenys susitraukimo metu. Pratimą atlikti lėtu tempu.  

Pastebėta, kad kuo lėtesnis judesys, tuo mažiau klaidų daro centrinė nervų sistema

Osu et al., 2004

Smegenys ir kūnas veikia išvien. Smegenys „įsakinėja" raumenims. Smegenys ir raumenys turi bendradarbiauti ir jausti atsaką. Jei „kompiuteris“ – smegenys bus užimtos kitomis mintimis tik ne raumenų jutimu, niekada nebus dialogo tarp šių sistemų, o tai reiškia, kad raumenys dirbs sau, o smegenys sau. Rezultatas bus nulinis, gerai jei nepatirsite traumos. Kultūrizmo ir fitneso sportas reikalauja maksimalios koncentracijos atliekant pratimą nuo pirmo iki paskutinio pakartojimo.

Norint maksimaliai susikoncentruoti treniruotės metu, sportuoti eikite, kai to norite, esate pakankamai pailsėję ir sukaupę energijos atsargų - glikogeno. Glikogenas – tai „kuras“ kurį naudosite treniruotės metu. Jei naktis buvo bemiegė, dieną maisto kiekis buvo per menkas ir nekokybiškas, geriau nesportuokite, pailsėkite ir sukaupkite jėgas kitai treniruotei. Turėsite žymiai daugiau naudos.

Supraskite, kad sportas fitneso salėje turi būti malonumas, o ne kančia, turite vadovautis išmintimi ir planuoti savo veiksmus. Neapsakomai geras jausmas kai raumenys kuriuos treniruojate, maloniai „kaista“ lyg po oda lakstytų skruzdės. Pripratus šį efektą jausti kiekvieną treniruotę, noras sportuoti ir malonumas bus didesnis nei gulėti lovoje ir tinginiauti. Tai ir yra gyvenimo džiaugsmas: mėgautis maloniais pojūčiais sportuojant, džiaugtis gera savijauta ir sveikata.

Juk sportas – tai sveikatos šaltinis.

Įvertinkite šį straipsnį
(4 balsai)

Komentarai